• Nog geen Sherpa account? Registreer je nu
  • Aanmelden

Wat
Waar
Wanneer
OfBekijk alle Sherpa.be tickets

Nigel Kennedy

Datum Uur Locatie Beschikbaarheid
Vrijdag - 07/04/2017 20u00
Stadsschouwburg - Antwerpen  
Pas disponible
2017-04-07

Beschrijving

De wereldvermaarde Britse violist Nigel Kennedy stelt op Vrijdag 7 April in Stadsschouwburg AntwerpenThe New Four Seasons’, zijn nieuwe bewerking van Vivaldi’s ‘Vier Jaargetijden’, voor. Kennedy, door velen bestempeld als de rockster van de klassieke muziek, bracht eind 2015 – ruim een kwarteeuw na zijn eerste baanbrekende bewerking – een 21ste-eeuwse versie van deze ‘klassieker van alle tijden’ uit.

In 1989 brak violist Nigel Kennedy wereldwijd door met zijn baanbrekende opname van ‘De Vier Jaargetijden’ van Vivaldi. Hij wende alle technieken aan die hij kende om zijn gevoel voor deze muziek op zijn luisteraars over te brengen. Kennedy geloofde steevast dat deze muziek veel meer te bieden had dan zijn louter historische belang.

Eind oktober 2015 keerde Kennedy terug met een compleet nieuwe opname van ‘De Vier Jaargetijden’. Wie luistert naar zijn ‘The New Four Seasons’ hoort nog altijd Vivaldi’s beroemde meesterwerk, maar toch klinkt dit totaal anders dan men gewend is. Het ritme, het toonpallet en de instrumentatie zijn verschillend. Het werk kreeg een heel andere en meer eigentijdse dimensie door de toevoeging van stemmen en van elektrische instrumenten. Zo maakt het drumwerk van Damon Reece van Massive Attack integraal deel uit van Kennedy’s benadering. Het voegt een hypnothiserend ritmische hartslag toe aan het scherp-gearticuleerde spel van Kennedy's Orchestra of Life.

Kennedy voegde ook een selectie van gedichten toe. De woorden omschrijven de landschaps- en natuurbeelden die Vivaldi met zijn muziek wilde opwekken. Kennedy zette deze poëzie op enkele korte passages met eigen muziek, die door een vrouwenkwartet wordt gezongen. Hij schakelde ook over van het clavecimbel, het standaard toetseninstrument uit de barokperiode waarin Vivaldi leefde, naar zijn meer moderne opvolgers, de piano en het hammondorgel en maakte ook dankbaar gebruik van een aantal elektrische instrumenten.

Creativiteit betekent verandering, zegt de vermaarde violist. En het allerlaatste wat Nigel Kennedy wil is stil blijven staan.

Ontdek ‘The New Four Seasons’ op vrijdag 7 april in Stadsschouwburg Antwerpen !
 

De Britse violist Nigel Kennedy wordt al meer dan 25 jaar lang geroemd als één van ’s werelds grootste virtuozen. Zijn unieke talent en grote populariteit boden nieuwe perspectieven voor zowel het klassieke als het hedendaagse repertoire en leidden ertoe dat Kennedy de best verkopende klassieke violist aller tijden werd.

Op jonge leeftijd ging Nigel studeren aan de school van Yehudi Menuhin. Na Menuhins dood bleek dat de legendarische violist persoonlijk de studiejaren van de jonge Kennedy aan zijn school had gefinancierd. Na die opleiding trok Kennedy naar de Juilliard School of Music in New York om er les te krijgen van de beroemde Dorothy DeLay.

Tijdens zijn carrière ondernam Nigel Kennedy heel wat internationale tournees. Hij trad op met ‘s werelds toporkesten en topdirigenten in Europa, Noord-, Centraal- en Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië en Australië. In 1977 debuteerde hij in de Royal Festival Hall in Londen, in 1980 in de Berliner Philharmoniker, in 1987 in New York, in 2004 in Frankrijk en in 2012 in Rusland.

Hij kreeg wereldwijd enorme media-aandacht. Hij gaf publieke en privé-optredens voor de Britse koninklijke familie en werd o.a. in eigen land, in Frankrijk, de Verenigde Staten van Amerika, Duitsland en Zwitserland met prijzen onderscheiden. Ook zijn plaatopnamen werden veelvuldig bekroond. Zijn opmerkelijkste prestatie was zijn opname van ‘De Vier Jaargetijden’ van Vivaldi (1989), die hem door de verkoop van meer dan 2 miljoen exemplaren een plaats in het Guinness Book of Records opleverde. Het album handhaafde zich ook bijna twee jaar lang in de klassieke hitlijsten in het Verenigd Koninkrijk.

Naast klassieke muziek, met opnamen van o.a. Bach, Beethoven, Berg, Brahms, Bruch, Mendelssohn, Sibelius, Tsjaikofski en Walton, heeft Nigel Kennedy ook een grote liefde voor jazz. Dat resulteerde o.a. in het album ‘Blue Note Sessions’, dat hij maakte onder supervisie van producer en Grammy Award-winnaar Jay Newland, en waarvoor hij samenwerkte met jazzgiganten als o.a. Ron Carter en Jack DeJohnette.

In september 2002 werd Kennedy aangesteld als artistiek directeur van het Polish Chamber Orchestra, een functie die zijn leermeester Menuhin op latere leeftijd ook heeft bekleed. De violist treedt ook op met het Nigel Kennedy Quintet, waarvoor hij vier dynamische Poolse jazzmuzikanten naast zich schaarde. Met ‘A Very Nice Album’ stapte Kennedy in 2009 naar voren als componist en improvisator.

Van recentere datum is zijn Orchestra of Life, een nieuw orkest dat hij samenstelde uit levenslustige, jonge en vooral Poolse muzikanten. Het Orchestra of Life brengt voornamelijk kamermuziek, maar kan ook makkelijk de andere muziekgenres ten gehore brengen die Kennedy omarmt.

Eind oktober 2015 bracht Nigel Kennedy zijn opmerkelijke nieuwe versie van Vivaldi’s ‘Vier Jaargetijden’ uit. 
In 1989 brak violist Nigel Kennedy wereldwijd door met zijn baanbrekende opname van ‘De Vier Jaargetijden’ van Vivaldi. Hij verwierp duidelijk het idee om Vivaldi’s suite van vioolconcerto’s op de “authentieke” manier, op periode-instrumenten of in de meer zwierige “romantische” stijl te spelen. Wel wou hij “elk soort techniek dat hij kende” aanwenden om “zijn gevoel voor de muziek” op zijn luisteraars over te brengen. Want hij geloofde niet dat ‘De Vier Jaargetijden’ door een bepaalde tijdsperiode begrensd waren. Integendeel, deze muziek had veel meer te bieden dan zijn louter historische belang.

Eind oktober 2015 keerde Kennedy terug met ‘The New Four Seasons’, een compleet nieuwe opname van ‘De Vier Jaargetijden’. De muziek mag dan wel helemaal anders klinken, zijn creatieve houding is onveranderd gebleven. Andermaal bewijst Kennedy dat ‘De Vier Jaargetijden’ muziek is van alle tijden. Naar zijn mening is er geen enkele reden om het meesterwerk van Vivaldi weg te houden van de moderne muziekinstrumententechnologie, noch van nieuwe muziekstijlen die ondenkbaar waren in de 18de eeuw van Vivaldi. Elke vooruitziende componist zou verrukt zijn geweest mocht hij gebruik hebben kunnen maken van de mogelijkheden van een meer expressieve en meer ingewikkelde instrumentatie, aldus Kennedy.

In de nieuwe opname van ‘De Vier Jaargetijden’ zijn er enkele opvallende muzikale innovaties. Zo maakt het drumwerk van Damon Reece van Massive Attack integraal deel uit van Kennedy’s benadering. Het voegt een hypnothiserend ritmische hartslag toe aan het scherp-gearticuleerde spel van Kennedy’s Orchestra of Life. Dit zelfgekozen ensemble van enthousiaste jonge muzikanten o.l.v. Lizzie Ball is een verlengstuk van Kennedy’s eigen avontuurlijke filosofie. De muzikanten zijn bereid om Kennedy te volgen in zijn fantasierijke vluchten, waar die hem ook naartoe brengen. Tegelijkertijd blijven ze Kennedy enigszins verankerd houden aan Vivaldi’s originele ontwerp.

Toch kan niet worden ontkend dat Kennedy zich enkele vrijheden heeft veroorloofd. Zo voegde hij bijvoorbeeld een selectie van gedichten aan het werk toe en omschrijft hij met woorden de landschaps- en natuurbeelden die Vivaldi met zijn muziek wilde opwekken. Kennedy zette deze poëzie op enkele korte passages van eigen muziek, die op het album wordt gezongen door het vocale kwartet Zee Gachette, Xantone Blacq, Kakie Taylor-Black en Lucy Potterton. Hij schakelde ook over van het clavecimbel, het standaard toetseninstrument uit de barokperiode waarin Vivaldi leefde, naar zijn meer moderne opvolgers, de piano en het hammondorgel. Voor zijn nieuwe interpretatie van ‘De Vier Jaargetijden’ maakte hij eveneens dankbaar gebruik van een aantal elektrische instrumenten.

Je hoort nog altijd Vivaldi’s ‘Vier Jaargetijden’, maar wel totaal anders dan je gewend bent. Het ritme, het toonpallet en de instrumentatie zijn verschillend en door de toevoeging van stemmen en elektrische instrumenten krijgt het werk een heel andere dimensie.